Clarinets on Stage 2020

Professoren Masterclasses

Philippe Berrod Thon Brooks Nobuo Caroline Hartig Ricardo Morales Charles Neidich Calogero Palermo Eddy Vanoosthuyse Anne Boeykens Stefano Cardo Freddy Arteel Zhen Sun

Dirigent

JohanDuijk

Docenten Academy

KatrijnAperFreya Bovijn Bernard Buyse Tom Collier Kevin Casteleyn Bart Lagacie Yves Pieters Evelyn Raes Severine Sierens Johan Verhelst

Professoren Masterclasses

Philippe Berrod

Philippe Berrod wordt naast zijn functie als klarinetsolo aan l’Orchestre de Paris, ook uitgenodigd door onder andere het ‘Chamber Orchestra of Europe’, het ‘Mahler Chamber Orchestra’, het orkest van de ‘Bayrische Rundfunk München’ en het ‘Koninklijk Concertgebouw Orkest Amsterdam’.
Hij behaalde zijn Eerste Prijs klarinet met eenparigheid van stemmen in de klas van Guy Deplus aan het ‘Conservatoire Supérieur de Musique de Paris’ en is laureaat van een aantal internationale wedstrijden (Paris, Reims, Trapani, Praag, Vierzon, “Prix de la fondation Menuhin”, “Prix du Ministère de la Culture”, “Prix Sacem”).
Hij treedt als solist op met een repertoire dat gaat van het Mozart concerto tot de “Dialogue de l’ombre double” van Pierre Boulez (voor klarinet, electronics). Hij werd uitgenodigd om dit laatste werk uit te voeren op viering van de 80° verjaardag van de componist in het Konzerthaus te Berlijn.
Philippe Berrod werkt tevens samen met componisten als Olivier Messian, Krystof Penderecki, Edisson Denisw, Bruno Mantovani, Pascal Dusapin, Marc-André Dalbavie, Philippe Hersant, Luis Naon. Hij verzorgt diverse creaties voor soloklarinet.
Berrod maakte diverse opnames; « Les Vents Français » (Sony), “Art of Clarinet”, alsook de integrale kamermuziek voor blazers van Saint-Säens, Schumann, Poulenc (unaniem gewaardeerd door de pers: 4 sleutels Télérama, Choc Classica, Coc du monde de la musique, diapason d’or, Clé de l’année Resmusica.
Hij neemt ook diverse opnames met vrienden musici : “Clarinet Latino” (Cristal Records), “Clarinet Classica” (Sony), improvisatie sessies in samenwerking met pianistJean-Francois Zygel voor Radio France, een opname rond yiddish en téigane muziek samen met het Sirba Oktet (DG).
In 2018 komt de album “Clarinet Fantasia” uit met muziek van klarinettist/componist Alexis Ciesla.
Als professor aan het ‘conservatoire Supérieur de Paris’ wordt hij veelvuldig uitgenodigd voor masterclasses in Europa, Japan, China, Korea, USA en Latijns Amerika. Hij maakt deel uit van jury’s van diverse Internationale wedstrijden als “Nielsen Competitie”, ARD (Munchen), “Praagse Lente” en de “Jacques Lancelot Competitie” (Japan en Europa).
Philippe Berrod is artistiek raadgever van het Franse instrumentenmerk SELMER en artistiek directeur van de “Nonaka Clarinet Academy” in Karuizawa/Japan.

Thon Brooks Nobuo

Brooks Nobuo Thon was van 2004 tot 2018 de solo klarinettist bij het “Osaka Philharmonic Orchestra”. Hij wisselde die functie voor die van Associate Professor Clarinet bij de “Aichi Fine Arts University”/Japan. Hij treedt zeer regelmatig op als solist of als clinician in Amerika, Europa en Azië.

Brooks studeerde aan de “Internochen Arts Academy”, de “University of Michigan” en de “DePaul University”/Chicago. Zijn belangrijkste leraars zijn Richard Hawkins, Fred Ormand, Larry Combs en Yoshiaki Suzuki.

Caroline Hartig

Caroline Hartig is professor klarinet aan de Ohio State University. Ze treedt op als solist, in kamermuziek en met diverse hedendaagse projecten belangrijke concertzalen in de USA, Canada, Europa, Azië en Israel (Carnegie Hall, Weill Recital Hall, Merkin Concert Hall, Fritz Reiner Center for Contemporary Music, Symphony Hall Boston, en verder in Tokyo, Japan, München, Duitsland en Perugia/Italië). Daarnaast maakt ze tal van opnames met diverse ensembles en orkesten.

Hartig trad op voor de “international Clarinet Association” en was te horen op de Amerikaanse Nationale Radio’s “Morning Edition”. Haar solo opname voor “Clarinet Brilliante” kreeg de “Critics’ Choice” award van de American Record Guide. Ze wordt internationaal erkend om haar diversiviteit, zo creëerde ze werk voor solo klarinet van diverse gereputeerde componisten als de Pulitzer-prijs winnaar William Bolcon en Donald Martino.
Libby Larsen componeerde voor Caroline Hartig en Eddie Daniels “Bally Deux”, een jazz/klassieke hybride concerto dat beiden creëerden tijdens het ClairnetFest in New Orleans.

Hartig’s CD “Chalumeau” (Centaur 2965) omvat een verzameling solo klarinet werken van Edison Denisov, Ida Gotkovsky, Leslie Basset, Janos Komives, Franco Donatoni en Bolcom (Chalumeau). Dit laatste werk was een bestelling van C. Hartig voor de conventie van Tokyo (uitgegeven bij Hal Leonard).
Haar laatste cd “Caroline Hartig Plays Classica lto Klezmer” vol.1 (Bremen Radio Hall Records)

Recente optredens en masterclasses brachten haar in Jeruzalem/Israel waar ze concerteerde in onder andere het “Holocaust Memorial” live uitgezonden op de Israelische radio. Daarnaast trad ze op en gaf ze masterclasses aan de Corsi Internazionali Di Perfezonamento Musicale, Cittá di Cividale del Friuli, Italy and the Annual Camerino Music Festival, Italy.
Voor haar aanstelling in Ohio was Hartig professor aan de Michigan State University, Ball State University en Oberlin Conservatory. Naast haar solo optredens en de vele opnames, wordt ze geregeld uitgenodigd voor masterclasses en als clinician (oa in de “International Midwest Band and Orchestra Conference”). Ze zetelt geregeld in jury’s (oa voor de ICA, the Fulbright panel for Wind Instruments in New York City, the Ruth Lewis International Clarinet Competition, Tel Aviv/Israel, …).
Caroline Hartig is de “immediate Past-President of the International Clarinet Association” (ICA).

Ricardo Morales

Ricardo is één van de meest vooraanstaande klarinettisten van vandaag. Hij startte zijn carrière als klarinetsolo bij het Orkest van de Metropolitan Opera New York, waarmee hij zijn solo debuut maakte aan de gerenommeerde Carnegie Hall. Hij soleerde met het orkest ook tijdens 2 Europese tournees. In 2003 werd hij klarinetsolo aan het ‘Philadelphia Orchestra’, waarmee hij een jaar later zijn eerste solo concert verzorgde. Hij treedt veelvuldig als solist op met orkesten als de Chicago Symphony, Cincinaati Symphony, Indianapolis Symphony, Seoul Philharmonic, Columbus Symphony, Memphis Symphony en het Brussels Philharmonic.
Hij treedt ook geregeld op met harmonieorkesten, zo nam hij met de “President’s Own US Marine Band” het Concerto van Jonathan Leshnoff op, dit werk werd door de Philadelphia Orchestra besteld en aan hem opgedragen.
Morales wordt geregeld uitgenodigd bij het New York Philharmonic, Chicago Symphony en op uitnodiging van Simon Rattle bij de Berliner Philharmoniker.
Hij treedt geregeld als kamermusicus op voor onder andere het Santa Fe Chamber Music Festival, de Philadelphia Chamber Music Society, de Seattle Chamber Music Summer Festival en voor de Chamber Music society of the Lincoln Center/New York. Zijn eerste CD (Franse portretten) is nog beschikbaar bij “Boston Records”. Recent kwam een CD uit met het Kalichstein-Laredo-Robinson Trio, een opname met het “Pacifica Quartet” (waarvoor hij een Latin Grammy nominatie kreeg) en een release met het Mozart Concerto (met het Mito Chamber Orchestra/Japan).
Ricardo Morales begon samen met zijn 5 broers en zussen, zijn muzikale studies in zijn geboortestad San Juan/Puerto Rico. Ook zij zijn ondertussen vooraanstaande professionele musici.
Morales is professor aan de Temple University en ‘Visiting Professor’ aan het Shanghai Conservatorium in China.

Charles Neidich

Charles Neidich wordt aanzien als één van de grootste klarinet virtuozen van vandaag. Zowel de internationale pers als de collega musici van over de hele wereld loven hem om zijn goddelijke sound en een duizelingwekkende techniek. De erkenning wordt vooral gestaafd door zijn grote muzikale intelligentie die gaat van Mozart tot Elliot Carter… of om The New Yorker te citeren : “Hij is een artiest met een onmeetbare verdienste, een meester op zijn instrument en bovenal een interpreet die zijn luisteraars weet te boeien van begin tot eind”.

De laatste jaren heeft Mr. Neidich zich ook toegelegd op het dirigeren. Hij leidde de ‘Cobb Symphony Orchestra’ en de ‘Georgia Symphony’ ondermeer in Franck’s Symfonie in D klein en het klarinetconcerto van W.A. Mozart, zelf optredend als solist. Hij leidde het ‘Queens College Chamber Orchestra’ van Queens/New York City in werk van Haydn, Mozart en Beethoven. Belangrijk in zijn directie is de historische interpretatie en uitvoering.
Charles Neidich concerteert over de hele wereld, intens gevraagd als solist en diirgent. Hij werkt samen met de absolute top orkesten als het Koninklijk Concertgebouw Orkest Amsterdam, het Royal Philharmonic Orchestra London, Leipzich Gewandhaus Orchestra, Halle Staatsorchester Duitsland, Orpheus, het St Louis Symphony, Jacksonville Symphony, Pasadena Symphony, San Diego Symphony, Ne City Chamber Orchestra of San Fansisco, Athens Chamber Music Festival, Tafelmusik, the Guilliard, Guarneri, American and Mendelssohn String Quarts and the Peabody Trio.

Mr. Neidich heeft een repertoire van meer dan 200 werken, waaronder werken die door hem zijn besteld of geïnspireerd, en eigen transcripties van vocale en instrumentale werken. Hij creëerde - als felle verdediger van de 20° eeuwse muziek – werk van Milton Babbit, Elliot Carter, Edison Denisov, William Schumann, Ralph Shapey, Joan Tower en meerdere andere leidinggevende componisten. Ook zijn discografie – die gaat van Mozart, Beethoven, Weber en Brahms over minder bekende werken van Danzi, Reicha, Rossini en Hummel tot de muziek van Elliott Carter, Gyorgy Kurtag en andere hedendaagse masters - is adembenemend met uitvoeringen op Chandos, Sony Classical, Sony Vivarte, Deutsche Grammophon, Musicmasters, Pantheon en Brigde labels.
Charles Neidich is een geboren New Yorker van Russische en Griekse afkomst genoot zijn eerste klarinetlessen van zijn vade ren zijn eerste piano lessen van zijn moeder. Zijn eerste idolen waren niet de klarinettisten maar vooral de pianisten en violisten als Fritz Kreisler en Artur Schnabel. Uiteindelijk was het toch de klarinet die de bovenhand kreeg en hij studeerde bij de gereputeerde Leon Russianoff. Niettegenstaande hij reeds jong met muziek bezig was, verkoos hij de academische studies aan de Yale Universiteit bovenop een conservatorium opleiding. Hij behaalde er een Bachelor of Arts, cum Laude in de Antropologie. In 1975 kreeg hij als eerste Amerikaan een studiebeurs om in de Sovjet Unie te gaan studeren. Hij studeerde er 3 jaar aan het Moscow Conservatorium bij Boris Dikov en Kirill Vinogradov.

Charles Neidich won in 1985 als eerste klarinettist de Walter W. Naumburg Competition, waardoor hij zich ten volle kon ontwikkelen als solist. He doceerde in die tijd aan de Eastman School of Music. In diezelfde periode werd hij lid van het New York Woodwind Quintet,waar hij trouwens nog mee concerteert. Zijn Europese erkenning kwam er in 1982 na het behalen van een belangrijke prijzen in de ARD wedstrijd en de competities van Geneve en Parijs.
Naast solist en dirigent is Mr. Neidich ook een begenadigd leraar, hij is professor aan de Juilliard School, de Manhatten School of Music, de Mannes College of Music en de Queens College. Daarnaast is hij sedert lang lid van het gerenommeerde Orpheus Kamerensemble.
In 1994-1995 was hij ‘visiting professor’ aan de Sibelius Academy in Finland, waar hij doceerde, soleerde en dirigeerde.
In 2014-2015 was hij actief als docent aan de ‘internationale Academy of Music’ in Tignes/Frankrijk. Hij dirigeerde dat jaar ook het Tokyo Philharmonic tijdens de finale van de Jacques Lancelot International Clarinet competition.

Calogero Palermo

Calogero Palermo is de klarinetsolo van het prestigieuze Koninklijk Concertgebouw Orkest Amsterdam.
Hij start zeer jong zijn carrière als klairnetsolo aan het orkest van het “Teatro V. Bellini” in Catania (1993-1996), waarna hij dezelfde functie bekleedt aan het orkest van de “Teatro dell’Opera” in Rome (1997-2008, 2012-2015) en het “Orchestre National de France” in Parijs (2008-2011).
Hij werkt in deze orkesten samen met dirigenten als Kurt Masur, Mariss Jansons, Valery Gergiev, Sir Colin Davis, Yuri Temirkanov, Daniele Gatti, Herbert Blomstedt, John Eliot Gardiner, Daniel Harding, Andris Nelsons, Ivàn Fischer, Neemi Järvi, Charles Dutoit en Riccardo Muti. Vele van zijn concerten werden opgenomen voor radio en tv door RAI, Radio
Vaticana, the Romanian National Television, Radio Clásica RNE, Radio France, Radio Tre, France Musique, RaiTrade and NPO Radio 4.
Diverse componisten dragen werk aan hem op zoals Luis Bacalov, Renato Chiesa, Claudio Cimpanelli, Antonio Fraioli and Nunzio Ortolano.
Hij maakte CD’s opnames voor B.M.G. Ricordi, Riverberi Sonori, Fonè, Accord for Music Roma, Trio Zecchini, Wicky Edition, Cristal Records, Gutman Records, Brilliant Classics, BIS Record en A.I.C.

Hij is laureaat van diverse Europese en Amerikaanse wedstrijden.
Naast zijn solistische carrière besteedt hij ook de nodige aandacht aan de opleiding van jongeren, zo geeft hij op geregelde basis masterclasses in Italië en aan het Mozarteum Salzburg, CRR de Parigi, University of Gothenburg, Conservatoire de Lyon, Tokyo University of the Arts, Malmö Academy of Music, Conservatori Liceu de Barcellona and IMEP Institut Superieur de Musique et de Pédagogie de Namur, College of Music Mahidol University Bangkok, Manhattan School of Music New York.

Zeer recent kwam het eerste volume uit van een nieuwe serie ‘Soli d’Orchestra’ van zijn hand, voor klarinet en piano.
Calogero Palermo maakt deel uit van jury’s van internationale wedstrijden als de International Clarinet Competition Ghent.
Hij bespeelt exclusief de Buffet Crampon RC Prestige klarinet.

Eddy Vanoosthuyse

Niemand blijft onberoerd bij het beluisteren van de Belgische/Vlaamse klarinettist Eddy Vanoosthuyse. Geloofd door de internationale pers bouwde deze musicus een wereldwijde erkenning op voor zijn persoonlijke interpretaties en opmerkelijke technische en muzikale kwaliteiten.

Hij treedt op met prestigieuze orkesten als ‘I Pommerigi Musicali/Milano, Shanghai Symphony, Simon Bolivar Orchestra/Caracas, Brussels Philharmonic, Flemish Symphony, Lithuanian Chamber Orchestra, Metropolitan Orchestra Lisbon, Chamber Orchestra of Philadelphia, Sofia Soloists, Slovak Sinfonietta, Columbus Symphony, Central Aichi Symphony Orchestra/Nagoya, Chamberorchestra of the Stanislavsky Theatre/Moscow, Kansas Sinfonietta, Győr Philharmonic Orchestra, … en dirigenten als Yoel Levi, Peter Oundjian, Saulius Sondeckis, Jan Laethem Koenig, Michel Tabachnik, Paul Meyer en vele anderen.
Zijn opnames, zowel voor Radio & TV (BRTN, RTBF, VRT, VARA, Radio Suisse Romande, Magyar Radio, Czech Radio, Slovanian Radio,Danish Radio, Lietuvos Radio, Chili Radio, Exqui) als op CD (SONY, EMI, DECCA, AEON, NAXOS, Brilliant Classics, Phaedra, Gobelin, Aliud, Talent) worden warm onthaald en krijgen de hoogste onderscheidingen in Diapason, France Musique, Res Musica, The Clarinet, Klassiek Centraal, …

Hij treedt op voor het Festival van Vlaanderen, Festival de Wallonie, Festival van de Hedendaagse Muziek ARS MUSICA, November Festival, Festival de Bourgogne, Ljubljana Festival, Vilnius Festival, Janacek Festival, … en deze van Parijs, Chicago, Caracas, Vancouver, Beijing,…

Vanoosthuyse werkt samen met de meest vooraanstaande componisten van zijn generatie als John Corigliano, Olivier Messiaen, Alfred Reed, Dirk Brossé, Hans Zimmer, Arturo Marquez, Nicola Piovani, André Laporte … en jong talent als Oscar Navarro, Eric Desimpelaere en Bart Picqueur. Hij verzorgt de première van concerti van Brossé, Van der Roost, Louel, Verbesselt, Laporte, Goddaer, Marquez, Matthys, … een speciale vermelding verdient de wereldcreatie van het concerto dat oscarwinnaar Nicola Piovani aan hem opdroeg, … en verder kamermuziek van onder andere Verbesselt, Swerts, Henderickx, Van Haute, Westerlinck, De Pillecyn … Hij verzorgde de Belgische première van de concerto’s van Corigliano en Carter.
Bij de viering rond 75 jaar Flagey in Brussel (de vermaarde concertstudio met achtereenvolgens het NIR Symfonie Orkest, BRT Filharmonisch Orkest en het Brussels Philharmonic als thuisbasis) wordt hem gevraagd om Scaramouche van Jacques Ibert uit te voeren (Brussels Philharmonic olv Michel Tabachnik).

Hij heeft een trio met eerste prijswinnaar van de Koningin Elisabeth Wedstrijd Vitaly Samoshko (piano) en Mikhael Kugel (altviool). Hij vertolkte meer dan 150 keer het kwintet van Mozart met diverse internationale strijkkwartetten waaronder het Isaye Quartet, Ciurlionis Quartet, Vilnius Quartet, Simon Bolivar Quartet, Daniel Kwartet, Arriaga Quartet, en zijn eigen ensemble.

Vanoosthuyse geeft masterclasses en is gast professor aan universiteiten en conservatoria in 4 continenten. Hij werd geselecteerd voor het World Philharmonic Orchestra (Georges Prêtre) en geïnviteerd voor het Symphonicum Europae (New York, Lincoln Center, Fisher Hall).

Vanoosthuyse krijgt diverse prijzen en onderscheidingen waaronder die van de ‘Chinese Clarinet Society’ en die van de stad Lima. In 2013 ontvangt hij uit handen van Gouverneur Jan Briers de Torenwachtersprijs voor zijn internationale carrière, in 2014 eert de Unie van Belgische Componisten hem met de prestigieuze Fuga Trofee. In 2015 onderscheidt Klassiek Centraal hem met een Gouden Label voor zijn CD opname van de concerti van Corigliano en Carter. In 2018 krijgt hij unaniem de titel ‘Honorary Member’ van de International Clarinet Association (de hoogste onderscheiding van de ICA als een uitzonderlijk carreer achievement award).

Eddy Vanoosthuyse is artistiek directeur van de ‘International Clarinet Competition, Ghent’. Hij is ondervoorzitter van SWUK (Vlaamse vzw die jonge musici ondersteunt aan het begin van hun carrière) en stichtend lid van de ‘European Clarinet Association’ (Kortrijk 2010).
Hij zetelt in de jury van verschillende internationale wedstrijden (België, Frankrijk, Spanje, Italië, USA, China, …). Hij is voorzitter van de “International Art Competition Singapore”.

Eddy Vanoosthuyse start zeer jong zijn carrière als solist klarinet aan het orkest van de Opera voor Vlaanderen, in 1988 wordt hij als klarinetsolo benoemd aan het nieuwe orkest van de Vlaamse Opera, hetzelfde jaar wordt hij klarinetsolo van het Brussels Philharmonic. Hij is docent aan het Koninklijk Muziekconservatorium Gent (Hogeschool Gent, School of Arts) en de Fontys Academy of Music and Performing Arts Tilburg/Nederland. 35 van zijn oud-studenten zijn verbonden aan professionele orkesten en/of professor aan conservatoria en universiteiten in Europa, Azië, Noord-, Zuid- en Centraal Amerika en Zuid-Afrika.
Hij bespeelt exclusief de Buffet Crampon Tosca klarinetten en Vandoren mondstukken en rieten.

www.eddyvanoosthuyse.be

Zhen Sun

Zhen Sun is de Winnaar van de 4° prijs van de “José Augusto Alegria International Competition” (Portugal) en de 1° prijs van de “London International Chamber Music Competition” (houtblazers).  Zhen Sun concerteerde in festivals als het “Music Nature International Chamber Music Festival” (USA), “Cooperation für Musik in der Groszlig region” (Duitsland), “European International Music Festiva”l (Frankrijk), “International Woodwinds Festival” (Zwitserland), “Music Intima” (België), “Ars Musica” (België) “Printemps des Arts” (Monaco), “Canton International Summer Music Academy” (China) and “Clarinetfest 2018 Oostende” (België).  Als verdediger van de hedendaagse muziek richt hij het “Neo Ensemble” op.  Hij speelde ook met het “Ensemble Accroche Note” (Frankrijk).  Zhen Sun is docent aan het “Sichuan Conservatory of Music” (ChengDuChina).  Hij was jurylid op de “4° International Clarinet Competition Ghent”.  Hij behaalde aan het Koninklijk Muziekconservatorium van Luik zijn bachelor en master diploma.  Hij studeerde ondermeer bij Eddy Vanoosthuyse en Pascal Moragues.

Freddy Arteel

Freddy Arteel was een van de beste klarinettisten van zijn generatie. Hij concerteerde op diverse continenten, en gaf masterclasses in Canada, Nederland, Duitsland, Frankrijk en was gedurende vele jaren gastdocent aan de “University of North Carolina” (USA) en aan de “Cours International de Musique Morges” (Zwitserland).
Voormalig klarinetsolo aan het Antwerp Symphony en voormalig docent klarinet aan het Koninklijk Conservatorium Gent (Hogeschool Gent/School of Ats), waar hij werd opgevolgd door één van zijn oud-studenten Eddy Vanoosthuyse.  Hij was artistiek directeur van het Clarinetfest 1993, dit was één van de eerste niet-Amerikaanse clarinetfestivals van de International Clarinet Association.
Arteel trad veelvuldig in België en daarbuiten op als solist met diverse orkesten.
Freddy Arteel was lid van diverse kamermuziekensembles waaronder het “Klairnettenkwartet van België”, het “Ensemble Contrasts”, het “Houtblaastrio D’Ard” en het sextuor “Concertino Classicum”.  Hij richtte het “klarinettenensemble J.C Denner” op, een ensemble dat door zijn opvolger werd omgedoopt in “The International Clarinets”.

Anne Boeykens (alleen op 10 & 11 april)

Anne Boeykens krijgt haar opleiding aan het Koninklijk Vlaams Muziekconservatorium van Antwerpen in de klas van haar vermaarde vadeWalter Boeykens, waar ze haar masterdiploma behaalde. Vandaag is zij vaste solist bij het Brussels Philharmonic Orchestra. Daarnaast speelt zij regelmatig kamermuziek en wordt hiervoor gevraagd op binnen- en buitenlandse festivals, o.a. met de Ivanov Brothers als solist in de Prestigieuze Tchaikovsky Concert Hall in Moskou.

Door haar liefde voor de kamermuziek richtte Anne het houtblazerskwintet “Anne Boeykens Formation” op en speelt zij ook regelmatig duo met pianiste Lies Colman. Met haar vader Walter Boeykens maakte ze cd opnames van de boeiende en virtuoze concerto’s voor twee klarinetten van o.a. Hoffmeister, Krommer en de dubbelconcerto’s van Mendelssohn, Baermann en Poncielli. De Belgische componist Jan Van der Roost componeerde voor Anne en haar vader het “Concerto Doppio” dat op CD werd uitgebracht door het internationale kwaliteitslabel EMI Classics.

Anne is tevens de drijvende kracht achter het jaarlijkse “Bornem Festival Walter Boeykens” dat ondertussen aan zijn 23ste editie is. Een week met 5 concerten die klassieke muziek en jonge muzikale invloeden combineren, uitgevoerd op de mooiste plekjes van Bornem.

Stefano Cardo / basklarinet (alleen op 10 & 11 april)

Stefano is geboren in 1976 en begon reeds op jonge leeftijd muziek te studeren. Zo startte hij op 10 jarige leeftijd met de klarinet bij Grazioso Gastaldello. Hij studeerde met de hoogste cijfers af aan het conservatorium van Venetië, nadien studeerde hij verder bij Antony Pay, Charles Neidich, Thomas Friedli en Edward Brunner en vervolmaakte hij zich uiteindelijk aan de Academie van de Scala van Milaan bij Fabrizio Meloni.
Als basklarinettist is hij autodidact, hij werd al snel geselecteerd voor het EUYO (Millenium Gala Tour 2000) olv Vladimir Ashkenazy. Daarna begon hij te freelancen bij onder andere het orkest van de Accademia di Santa Cecilia/Rome, de orkesten van het theater van de Scala van Milaanen het Symfonie Orkest van de Nationale Radio (RAI). In 2005 slaagde hij voor de auditie van solo basklarinet aan het OSN (Orchestra Sinfonica Nazionale della Rai). In 2007 won hij de auditie voor dezelfde functie aan het orkest van ‘Teatro alla Scala’ en het ‘Filarmonica della Scala’/Milaan).
In 2010 richtte hij de C.I.R.C.B. (www.circb.info) – Internationaal bas klarinet research center -, dat in het magazine van de International Clarinet Association werd omschreven als “één van de meest revolutionaire projecten op het internet van vandaag” en “Deze website, die niet alleen een bron van onschatbare waarde is maar ook esthetisch zeer goed is opgebouwd, dwingt respect af. Eigenlijk kunnen we alleen maar hopen dat ook voor de sopraan klarinet een soortgelijke en even gebruiksvriendelijke website wordt ontwikkeld.
In 2015 startte hij de website “bassclarinetwork”op (www.bassclarinetwork.com), in 2016 richtte hij de INTERNATIONAL BASS CLARINET ASSOCIATION op (I.B.C.A.) (www.circb.info/ibca). In 2019 startte hij - in samenwerking met Thomas Aber, Balthasar Hens en Jean-Marie Paul en met de steun van Anbima, Buffet Crampon en Vandoren – met het project “Toward the Empyrean Heaven – Rediscovered gems for the bass clarinet” waarmee hij zowel het historische als het technische aspect van het ‘klassieke repertorium’ (voor 1956) wilt voorstellen en uitdiepen.

Dirigent

Johan Duijck

Johan Duijck is een veelzijdig musicus: koordirigent, componist, pianist en leraar. Als dirigent van het Vlaams Radio Koor, het Academy of St. Martin in the Fields Chorus (Londen), het World Youth Choir en het Gents Madrigaalkoor verwierf hij internationale erkenning. Hij wordt regelmatig uitgenodigd als gastdirigent bij de belangrijkste kamer- en radiokoren doorheen Europa en Latijns-Amerika. Hij is een gewaardeerd docent en jurylid op talloze internationale dirigentencursussen en koorfestivals.

Als componist legt Johan Duijck zich bij voorkeur toe op piano- en koormuziek. Bij het label Phaedra verschenen zes cd's volledig gewijd aan zijn composities. De belangrijkste werken zijn koor, soli en orkest; het oratorium Dixit Dominus; de cantates el Camino del Alma en A Mirror to St. Nicolas. concerti: Concierto del Alma (koor en piano); Cant Espiritual (koor, bariton, klarinet en cello)…

Naast het dirigeren en componeren beleeft Johan Duijck enorm veel vreugde aan zijn eerste grote liefde: de piano. Hij is gegradueerde van de internationaal befaamde Muziekkapel Koningin Elisabeth en verwierf de prijzen Günther, Pro Civitate, Tenuto, Ollin en Lefranc. In zijn recitals (‘van Bach tot Ugró’) wisselt hij meesterwerken uit de literatuur af met vergeten parels en originele vondsten.

Ook Ook op pedagogisch gebied geniet Johan Duijck een uitstekende reputatie. Hij doceert piano en koordirectie aan het Koninklijk Conservatorium te Gent en de Escola Superior de Música de Catalunya te Barcelona (E). Aan de Muziekkapel Koningin Elisabeth, de Dartington International Summer School (GB) en de Euskalerriko Abesbatzen Elkartea (E) onderrichtte hij piano en koordirectie aan talloze studenten. Zijn voornaamste leermeesters waren Peter Cabus (compositie), Robert Steyaert (piano) en László Heltay (directie).

Composities Johan Duijk

Docenten Academy

Freddy Arteel

Freddy Arteel was een van de beste klarinettisten van zijn generatie. Hij concerteerde op diverse continenten, en gaf masterclasses in Canada, Nederland, Duitsland, Frankrijk en was gedurende vele jaren gastdocent aan de “University of North Carolina” (USA) en aan de “Cours International de Musique Morges” (Zwitserland).
Voormalig klarinetsolo aan het Antwerp Symphony en voormalig docent klarinet aan het Koninklijk Conservatorium Gent (Hogeschool Gent/School of Ats), waar hij werd opgevolgd door één van zijn oud-studenten Eddy Vanoosthuyse.  Hij was artistiek directeur van het Clarinetfest 1993, dit was één van de eerste niet-Amerikaanse clarinetfestivals van de International Clarinet Association.
Arteel trad veelvuldig in België en daarbuiten op als solist met diverse orkesten.
Freddy Arteel was lid van diverse kamermuziekensembles waaronder het “Klairnettenkwartet van België”, het “Ensemble Contrasts”, het “Houtblaastrio D’Ard” en het sextuor “Concertino Classicum”.  Hij richtte het “klarinettenensemble J.C Denner” op, een ensemble dat door zijn opvolger werd omgedoopt in “The International Clarinets”.

Katrijn Aper

Katrijn Aper studeerde aan het Conservatorium te Antwerpen. Zij behaalde er eerste prijzen voor notenleer en harmonie, ze werd er Meester in de muziek optie saxofoon (Dhr. F. Vanattenhoven) en klarinet & kamermuziek (Dhr. W. Boeykens) met grote onderscheiding, ze volgde er met succes de voortgezette opleiding Concertsolist en behaalde er het pedagogisch getuigschrift optie klarinet, saxofoon, kamermuziek en samenspel. In 2015 behaalde zij er een Masterdiploma basklarinet met grote onderscheiding bij Dhr. J. Guns.

Als lerares saxofoon & instrumentaal ensemble is zij verbonden aan de Kunstacademie ‘Ter Beuken’. Sinds 2015 is zij gastprofessor in de specifieke lerarenopleiding van het Antwerps Conservatorium.

Zij is lid van verschillende kamermuziekensembles, zoals het housblaaskwintet High5!, het ensemble Parazar, Two Winds en het duo Kalimera.

Als free-lance saxofoniste en klarinettiste wordt zij regelmatig gevraagd door tal van professionele ensembles. Zo speelde zij in het Bussels Philharmonic, deFilharmonie, De Munt, Ensemble Walter Boeykens, Brabelio, het Metropolis Orkest, Studio 100…

Freya Bovijn

Freya Bovijn combineert momenteel haar baan als muziekdocent met een leven als uitvoerende muzikante. Tijdens haar studies aan het Conservatorium School of Arts Gent, kon Freya al heel wat ervaring opbouwen, zowel op muzikaal creatief vlak als op het muziekeducatieve aspect. In 2015 behaalde ze het diploma Uitvoerende Klassieke Klarinet aan het Conservatorium van Gent. In 2017 behaalde ze haar diploma voor uitvoerende klassieke muziek, basklarinet. Ze kreeg er les van docenten Eddy Vanoosthuyse, Marc Kerckhof en assistenten Frank Coryn en Danny Corstjens om haar te begeleiden in haar muzikale zoektocht. Binnen Kunstacademie Art’Iz Izegem kon Freya al enkele jaren onderwijzen op verschillende vakgebieden. Sinds 2019 kan ze ook bij KADE Podiumkunsten Deinze deze ervaring uitbreiden als leerkracht klarinet.

Als uitvoerend muzikant is Freya lid van het klarinettenkwartet Ebano, waar ze basklarinet speelt. Ebano werd opgericht tijdens de studies aan het conservatorium met medestudenten. Zij verzorgen muzikale opluisteringen van solistische concerten tot huiskamerconcerten tot recepties. Sinds 2017 kan ze haar muzikale grenzen nog meer verruimen in het NemØ ensemble. Dit ensemble legt de focus op de hedendaagse muziek die grootse uitdagingen durft aan te gaan.

Bernard Buyse

Hij studeerde aan het Lemmensinstituut te Leuven waar hij de diploma’s Laureaat klarinet, kamermuziek en muziekgeschiedenis behaalde. Hierna vervolmaakte hij zich aan het Koninklijk Muziekconservatorium te Gent voor het Hoger Diploma klarinet. In 2002 behaalde hij in Leuven de Meestergraad klarinet aan de Hogeschool voor Wetenschap en Kunst, departement Muziek.

Momenteel is hij leraar klarinet aan de kunstacademie van Izegem “Art’Iz” en leraar muzikale opvoeding en esthetica in de bovenbouw van het Emmaüsinstituut van Aalter.

Hij dirigeerde reeds verschillende harmonieën o.a. de “Congregatie” van Izegem en de Koninklijke Harmonie Vermaak Na Arbeid van Tielt.

Kevin Casteleyn

Kevin (1993°, Roeselare), startte op 8-jarige leeftijd met klarinetlessen bij Hilde Balcaen in STAP Roeselare. Na zijn humaniora startte hij professionele studies klarinet aan het Lemmensinstituut in de klas van Eddy Vanoosthuyse en Rik de Geyter, waar hij in 2016 ook zijn masterdiploma behaalde. Naast klarinetstudies legde Kevin zich ook toe op directie, ook aan het Lemmensinstituut in de klas van Ivan Meylemans en Jan van der Roost, waar hij in 2017 een bachelor directie behaalde. In juni 2018 studeerde Kevin ook nog af voor een master kamermuziek aan het Conservatoire Royal de Liège, ook in de klas van Eddy Vanoosthuyse en Rik de Geyter. Naast zijn studies klarinet volgde Kevin ook gedurende 3 jaar lessen basklarinet bij Marc Kerckhof aan Art’Iz in Izegem, dit resulteerde in zijn hogere graad (nu 4e graad) in 2018. Momenteel studeert hij aan het conservatorium van Tilburg (Fontys) verder voor klarinet, basklarinet en directie.

Kevin is spelend lid van de klarinetchoirs ‘Claribel Clarinet Choir Guido Six’ en ‘The International Clarinets’ waarmee hij reeds meermaals concerteerde in o.a. de USA, Italië, Spanje, Frankrijk. Als freelance muzikant speelde hij reeds in Brussels Philharmonic, de koninklijke muziekkapel van de Belgische Gidsen en de muziekkapel van de Belgische Luchtmacht. Als solist nam Kevin reeds met succes deel aan verschillende wedstrijden. Hij werd 2 maal laureaat van de Vlamo wedstrijd, de Belfius Classics en werd halve finalist in de Young Artist Competition 2018 van de International Clarinet Association alsook in de First Mozgovenko Clarinet Competition in Moskou in februari 2019.
Kevin geeft momenteel klarinetlessen in de Kunstacademie Poperinge en in  StapWest Veurne Bovendien is hij sinds oktober 2016 de dirigent van de Koninklijke Harmonie de ‘Sint-Leonardszonen’  en jeugdharmonie ‘Fantasia’ uit Bellegem. Kevin bespeelt naast de gewone besklarinet ook de esklarinet en de basklarinet.

Tom Collier

Tom start zijn muzikale studies in de K. H. Sint-Cecilia te Jabbeke bij Eric Jonghmans en vervolgt deze in de Stedelijke Muziekacademie te Brugge, waar hij klarinet volgt bij Raymond Decock en Filip Demeyere. In 2001 besluit hij verder te studeren aan het Lemmensinstituut.

Hij studeert er ‘klarinet’ bij Eddy Vanoosthuyse en behaalt eerste prijzen voor ‘notenleer’ en ‘geschreven harmonie’. In 2006 slaagt Tom met grote onderscheiding aan het Lemmensinstituut. Tom werkt als docent muzikale opvoeding in het VTI Brugge. In zijn vrije tijd is hij voorzitter van PLAY Events. Deze vzw initieert en organiseert verschillende projecten zoals PLAY4, Mini PLAY4 en Clarinets on Stage.

In 2019 behaalt Tom een grote onderscheiding Master compositie in het K. Conservatorium Antwerpen bij Wim Henderickx en Luc Van Hove. Hij volgt er schriftuur bij Alain Craens. Tom mocht de zilveren medaille PRIJS voor MUZIEK 2017 – provincie West-Vlaanderen ontvangen voor de solowerken Herfstkleuren (klarinet) en Iphis (contrafagot). In 2019 wordt Spirits voor symfonisch orkest geselecteerd en uitgevoerd door het Antwerp Symphony Orchestra.

Tom start in september 2019 met de opleiding orkestdirectie aan het Lemmensinstituut (LUCA) bij Ivan Meylemans. Momenteel is hij dirigent ad interim in de K. Harmonie van de Congregatie Izegem. Daarnaast is hij als dirigent regelmatig te gast bij de voorbereiding van een concert of partiële repetities.

www.tomcollier.be

Bart Lagacie

Bart is in Brugge geboren in het jaar 1984. In 1998 gaat hij naar het Kunsthumaniora van het Lemmensinstituut te Leuven waar hij ook zijn hogere studies volgt. Hij krijgt er klarinetles van dhr. Eddy Vanoosthuyse. In 2002 is hij laureaat van Axion Classics (Pro Civitate).

In 2007 behaalt hij het diploma master in de muziek, het jaar erna master na master met grote onderscheiding.

Hij is freelance bas/klarinettist in het Brussels Philharmonic, de Koninklijke Muziekkapel van de Marine alsook in diverse operettes. Tevens is hij dirigent van de Koninklijke harmonie De Vijverzonen Dikkebus en harmonie Vermaak na arbeid Tielt.

Yves Pieters

Yves Pieters (°1977) verlaat het Brugs Muziekconservatorium met de grootste onderscheiding voor klarinet. Hij wordt laureaat van de nationale muziekwedstrijd Pro Civitate (nu Dexia Classics) en krijgt de Prijs Jules Bouquet voor de grootste onderscheiding in de harmonieleer.

Yves Pieters wordt leraar wiskunde en wetenschappen aan het VTI in Brugge. Ondertussen studeerde hij verder muziek aan het Koninklijk Conservatorium van Gent en het Lemmensinstituut te Leuven (specialisatie klarinet en kamermuziek). In een concertcyclus met het Ciurlionis String Quartet uit Litouwen bracht hij de bekendste klarinetkwintetten.

Momenteel is hij actief in het Clariano kwartet. Na een opleiding HaFaBra-directie en een masterclass bij Jan Cober legt hij zich steeds meer toe op het dirigeren van harmonieorkesten.

Evelyn Raes

Evelyn Raes (°1987) kreeg haar eerste muzieklessen aan de Jeugdmuziekschool van Lubbeek. De eerste stappen op de klarinet zette ze op 8 – jarige leeftijd bij Sofie Meykens aan diezelfde muziekschool. In 1999 maakt ze de overstap naar het Conservatorium van Leuven waar ze klarinetles volgt bij Bart Van den Bosch, na 2 jaar zal ze er ook piano gaan volgen. Sinds de jaren 2000 is ze ook actief als muzikante bij diverse muziekverenigingen.

In 2007 studeert ze af met een grootste onderscheiding op haar eindexamen klarinet en maakt het besluit om na haar studie Lerarenopleiding Lager Onderwijs nog klarinet verder te studeren aan het Lemmensinstituut.
Hier volgt ze les bij Greet Severens en op haar masterproef klarinet in 2012 behaalt ze een grootste onderscheiding.
Na haar master blijft het nog kriebelen om verder te studeren en start ze voor het masterdiploma Hafabradirectie dat ze samen met een Master-na-Master klarinet combineert bij Eddy Vanoosthuyse aan het Lemmensinstituut. In 2014 heeft ze haar ManaMa voor klarinet op zak met grote onderscheiding.

Tijdens haar bachelor- en masteropleiding voor Hafabradirectie krijgt Evelyn les van Edmond Saveniers, Ivan Meylemans en Jan Van der Roost. Dit masterdiploma behaalt ze in 2015 na een mooie samenwerking met Koninklijke Harmonie van Peer.

In 2009 begint Evelyn aan haar eerste stappen als dirigent met haar eigen jeugdorkest Musicali in Linden, vanaf 2011 wordt ze ook aangesteld als hulpdirigente van de Concertband Linden waar ze vanaf 2012 de leiding heeft. Vanaf juni 2014 wordt ze ook aangesteld als dirigente van de K.H. Onze Taal in Kumtich.

Sinds 2008 geeft ze les aan de Jeugdmuziekschool van Lubbeek. Ze geeft er klarinet, muzikale vorming en saxofoon. In 2011 start ze ook met lesgeven aan de Academie Regio Tienen waar ze nu nog steeds aangesteld is. Vanaf september 2019 is ze ook verbonden aan de Hagelandse Academie voor Muziek en Woord.
Momenteel is Evelyn nog actief als basklarinettiste bij K.H. Sint-Jozef Tielt-Winge en bij klarinetchoir Claricatesse uit Bierbeek. Ook als freelancer is ze bezig met workshops muziek in lagere scholen en als klarinettiste.

Severine Sierens

In 2007 behaalde Severine Sierens haar Masterdiploma aan de Luca School of Arts (Lemmensinstituut) bij Dhr. Eddy Vanoosthuyse. Daarnaast behaalde ze in 2011 een Master Na Masterdiploma en een Master in de Kamermuziek aan dezelfde instelling. Momenteel studeert ze aan de Fontys Hogeschool voor de Kunsten in Tilburg.

Severine volgende masterclasses bij Freddy Arteel, Robert Spring, Robert Walzel, Louis Rossi, Howard Klug, Eli Eban, Michel Arrignon, Jacques Merrer, Florent Héau, Philippe Cuper, Jean-Luc Votano….

Ze was halve finaliste op de 'Young Artist Competition' van de International Clarinet Association in 2007 in Vancouver, halve finaliste tijdens de ‘12th International Clarinet Competition Ciro Scarponi’ in 2014 in Todi en in 2019 halve finaliste van de ‘3ième Concours International de Clarinette Louis Cahuzac’ in Versailles.

Severine werkte reeds als freelance-muzikante in de 'Brussels Philharmonic' , 'Opera Vlaanderen' en de 'Koninklijke Muziekkapel van de Luchtmacht'. Ze is ook leerkracht aan de ‘GO Kunstacademie Gent’ en de ’Stedelijke Academie voor Muziek , Woord en Dans’ Oudenaarde. Daarnaast is ze eveneens lid van het ‘Venturi Blaaskwintet’ en het ‘Clariña Quartet’.

Severine was reeds soliste met het 'Ciurlionis Stringquartet' uit Litouwen, 'The University of Utah Windensemble', 'The International Clarinets', 'Claribel Clarinet Choir', 'Simon Bolivar Youth Symphony Band' , ‘Free State Symphony’ in Bloemfontein (Zuid-Afrika), ‘Symfonisch Ensemble Querceto’, ‘Roman Quartet’, ‘L’Orchestre de la Garde Républicaine’ en ‘Nuove Musiche’. In juli 2019 gaf Severine een recital tijdens Clarinetfest 2019 in Knoxville, Tennessee (USA).

Sinds 2014 is Severine administratief manager van International Music Promotion vzw (organisator van oa de International Clarinet Competition Ghent).

Severine is Buffet Crampon artieste.

www.severinesierens.be

Johan Verhelst

Johan Verhelst studeerde klarinet aan de Kunsthumaniora in Gent en aan het Conservatorium te Antwerpen. (hoger diploma kamermuziek, Meester in de Muziek, Optie klarinet.)

Tussen 1994 en 1999 was Johan soloklarinettist voor Nationaal Orkest van Ecuador, gaf les aan de Internationale Scholen te Quito en was hij lid van de Quito Big Band, het saxofoonkwartet Saxo-Mix. Met het Orquesta Sinfonica Juvenil del Ecuador, waar hij coördinator en leraar was, bracht hij de belangrijkste klarinet concerto’s als soloklarinettist.   

Na zijn terugkeer naar België in 1999 ging Johan voltijds aan de slag als leraar klarinet / saxofoon / samenspel aan SAMWD Lier. Hij is ook de oprichter van SONBACAN (salsa- en merengueband) is lid van het Flanders Clarinet Quartet en is dirigent bij verschillende orkesten. Daarnaast, blijft Johan proeven van vele muziekstijlen als freelance muzikant bij heel wat orkesten (o.a. La Passione) gezelschappen. (klassiek, Latin, jazz, musical, theater…)


Clarinets on Stage is een organisatie van PLAY Events vzw i.s.m. International Music Promotion vzw.

Tom Collier Marc Kerckhof Bart Lagacie Yves Pieters Severine Sierens Eddy Vanoosthuyse